it-säkerhet

Chrome-användare mer riskbenägna

Lämna en kommentar

Webbläsarnas varningar faller ibland på döva öron, visar en ny studie.

Har du någon gång ignorerat ett varningsmeddelande i din webbläsare om att sidan du är på väg att besöka kan vara infekterad? Du är inte ensam, en ny studie vid namn ”Alice in Warningland: A Large-Scale Field Study of Browser Security Warning Effectiveness” har samlat ihop data från över 25 miljoner sådana meddelanden, och studerat vilka val som användarna gör. Informationen samlades in från Google Chrome och Mozilla Firefox under maj och juni, och visar att det finns stora skillnader både mellan webbläsarna och mellan de olika operativsystemen.

Siffrorna visar nämligen att användare av Chrome ignorerar sådana varningsmeddelanden betydligt oftare än de som använder Firefox, hela 23,5 procent av användarna på Windows och Chrome klickar sig vidare trots webbläsarens varningar om risken för sabotageprogram, medan endast 7,1 procent gör detsamma på Firefox.

Liknande variationer kan också ses mellan operativsystemen, där Windows-användare generellt verkar vara mindre riskbenägna än användarna på MacOS och Linux. Endast 8,9 procent av de som använder Firefox på Windows ignorerar varningar om nätfiske (phishing), medan hela 34,8 procent av användarna på Linux gör detsamma.

Studien, som genomförts av Devdatta Akhawe vid University of California, i samarbete med Adrienne Porter Felt på Google, kan inte ge något rakt svar på varför användarna beter sig så olika. De spekulerar i att ett varierande antal varningar helt enkelt i större eller mindre grad tröttar ut användarna, och att vissa versioner kanske oftare rapporterar falsklarm, man har däremot inte kunnat fastställa detta. Man drar dock slutsatsen att ett färre antal meddelanden kan vara ett sätt att få användarna att ta varningarna på större allvar.

En annan sak som studien tar fasta på är att användarna sällan klickar på länkar för ”mer information” i varningsmeddelanden, och man menar att all relevant information måste presenteras omedelbart för användaren om den ska kunna fatta ett korrekt beslut.

Informationen som studien baseras på har samlats in genom webbläsarnas inbyggda program för kvalitetsförbättring, som skickar regelbunden information till företagen om hur användarna beter sig.

Källa: Säkerhet 24

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s